Deşi în RM s-au deschis recent 2 posturi TV, “PublikaTV” şi „JurnalTV”, iar posturile publice radio şi tv au „devenit total idependente politic”, după cum ar vrea să fie crezuţi atît conducătorii TRM, cît şi liderii partidelor de la guvernare. Nouă însă ni se pare că cel puţin afirmaţiile conducătorilor TRM sunt total eronate, or sarcina pusă în faţa lor a fost una de a manipula. Deocamdată ei doar asta şi fac. Săptămîna care s-a scurs a fost una marcată de bătălia sondajelor, toate avînd un singur rezultat, cel al avansării imposibile a PLDM. Şi atenţia publică a fost axată în special pe procentele pe care ar putea să le ia Filat în alegeri. Paralel, companiile de televiziune au încercat să profite, gratis, de rezultatele măsurărilor sociologice, făcîndu-şi fiecare PR pe această temă, prezentînd lucrurile aşa cum credeau ei că le-ar sta mai bine. Paradoxal că nimeni nu a observat un element destul de grav în sondajul BOP al IPP-ui, şi anume faptul că în Moldova a scăzut dramatic accesul cetăţeanului la informaţie. Dar să vedem şi să comparăm noiembrie 2009, cu mai 2010.

Sondaj BOP 2009 vs 2010

Nu voi comenta rezultatele sondajului. Vedem că în urma reformelor codului audiovizual, a fost subordonat politic CCA, CO al TRM, dar şi actuala conducere de la „teleradio,” care nu-şi mai îndeplineşte rolul şi permite manipularea publicului moldovenesc. Publicul ştie că este manipulat, că nu i se pune la dispoziţie informaţie obiectivă, că deşi mai are două posturi TV, atenţie INFORMATIVE, el se simte lipsit de informaţie! Încercaţi şi o să vă convingeţi! Întrebaţi-i pe oameni cu ce mijloace a luat Vlad Filat credite de la UE? Care sunt condiţiile acordării celor circa 2 miliarde euro? Ştie cineva că ţara noastră nu mai poate lua credite în altă parte, pînă nu întoarce datoria?

Chiar şi faptul că aceste comparaţii se fac pe o pagină de blog şi nu în discuţii publice la „Moldova 1,” denotă intenţia şi „independenţa politică” a celor plătiţi din banii noştri. Nu vi se pare grav că oamenii nu au acces liber la informaţie? Tocmai după instaurarea unui regim, care anterior s-a declarat pro-transparenţă, pro-libertate a accesului liber la informaţie, la exprimare? De ce se încearcă ascunderea acestor date? De ce nu vorbeşte nici un ONG, specializat în monitorizări media? Observaţi cum se fac că plouă cei de la CJI, API, APEL? Dar cei din presa de propagandă a PLDM-ului „Timpul,” „Jurnal,” „Vocea basarabiei”? Nu mai vorbesc de televiziunele lui Filat şi a lui Ghimpu (PROTV-ul este clar un instrument de propagangă a lui Ghimpu şi Chirtoacă). Dar oare freedom house va observa acest mic detaliu? S-ar putea să nu observe nici ei, deoarece asta le-a fost misiunea, probabil. Mă mir că a trecut la Barbăroşie.

P.S. Dacă Vlad Filat a băgat nişte bani pentru a ni-i arăta pe doi bîlbîiţi la „jurnal”, şi dacă el crede că noi îi privim, atunci felicitări cu cele 2,2 % audienţă. Înseamnă că investiţia şi-a atins scopul. Mulţi bîlbîiţi înainte!